Znate li gdje se proizvodi najbrži električni automobil na svijetu?, pita gledaoce reporter CNN-a u prilogu “The world’s fastest electric sports car“. U SAD? U Japanu? Ne – u Hrvatskoj.
CNN je prvi put objavio reportažu o Mati Rimcu i njegovom modelu “Concept One” u rujnu 2012.. Kako kaže jedan komentator, prema ovome najbolji model na tržištu, Tesla Model S, izgleda kao sirotinja. (Autor apsolutno najboljeg električnog automobila na tržištu je iz Hercegovina, najbolji komercijalni je imenovan po Ličaninu.) U novoj reportaži, emitiranoj u četvrtak 16. siječnja, saznajemo da 25-godišnji Metju radi na šestoj verziji svoga modela. Nije još na tržištu, ali radi se o samoj špici tehnološkog razvoja. Tvrtka Rimac Automobili sa sjedištem u Svetoj Nedjelji, proizvodi visokokvalitetne i skupe električne bicikle i radi na razvoju višenamjenskih modularnih baterijskih sustava idr.
Reportaža u “Slobodnoj Dalmaciji” u listopadu 2013.: Mladi konstruktor Mate Rimac: Nijemci će proizvoditi moj Concept One
Nešto o sebi Rimac je napisao povodom jedne humanitarne akcije.
Istovremeno sam jako volio i aute pa sam s nekim prvim novcima koje sam uspio zaraditi inovacijama, kupio staru BMW Kockicu u svrhu trka. Dakle, bio je to normalan auto s benzinskim motorom. Kad se motor pokvario, odlučio sam spojiti svoje dvije strasti- tehnologiju i automobile te napraviti auto na struju i to u svojoj garaži. (…) U početku su mi se svi smijali kad sam došao s električnim autom na utrku, ali malo po malo, nakon svake trke bi ga poboljšavao i postojao je sve bolji i bolji. Na kraju sam srušio s njim pet svjetskih rekorda.
Za hrvatske prilike, vrlo je indikativan naslov intervjua objavljeno u veljači prošle godine:Zašto Mate Rimac nije postao dio zlatne mladeži?. Fakat, tata mu bogataš, a on umjesto da se opija, vozi skupe aute i ubija ljude, proizvodi skupe aute i prodaje ih – luda li čovjeka! :-(
Upitali smo ga – zašto jednostavno nije postao pripadnik zlatne mladeži kad je imao zahvalne temelje za takav izbor? Njegov je otac, podsjetimo, građevinar i milijunaš Ivan Rimac. No, Mate nije zapio novac svojih roditelja, nego ga je upotrijebio za proizvodnju najbržeg električnog automobila na svijetu i postao prvi izvoznik automobila u povijesti Hrvatske. Znači li to prekretnicu u industrijskoj slici naše zemlje? Prema onome što nam je ispričao u Intervjuu tjedna – nikako. Ne podržavaju ih banke, ali ni država.
Idesh! Pa zar hrvatska država da ne podržava svoje inovatore!? :-(
“Financije su najveća prepreka. S tehnološke nam strane ide dobro – imamo pet svjetskih rekorda koji to potvrđuju. Ali ako pogledamo kako se to radi u Tesla Motorsu ili Fiskeru, to je druga priča. Američka je vlada odlučila da je automobil na električni ili alternativni pogon strateški interes Amerike. I ona direktno podržava takve inicijative s osam milijardi dolara za takve projekte. Tesla je dobio 465 milijuna, a Fisker više od 500 milijuna dolara, dok mi nismo dobili ništa”, objašnjava mladi inženjer.
(Kasnije su ipak dobili od Ministarstva poduzetništva poticajna sredstva od 400.000 kuna za razvoj modularnih baterijskih sustava.)
O pomoći koja američke vlade daju novim tehnologijiama, evo novog izvještaja, koji se tiče bliske teme, automobila na gorive ćelije: Energy Dept. Reports: U.S. Fuel Cell Market Production and Deployment Continues Strong Growth.
Ministarstvo energetike SAD objavilo je u prosincu tri izvještaja o brzom rastu na tržištima gorivih ćelija i vodika. Tijekom 2012., od globalnih investicija u industriju gorivih ćelija, 80% otpada na tvrtke iz SAD. »Razvoj industrije tehnologija gorivih ćelija i vodika u posljednjih nekoliko godina pomaže da se poploča put čišćoj, održivijoj energetskoj budućnosti koja štiti naš zrak i vode, daje privrednicima više prevoznih opcija i smanjuje ovisnost o nafti«, rekao je ministar energetike (Energy Secretary) Ernest Montz.
Suradnjom države i privrede, postignuti su znatni napreci u tehnologijama, smanjujući troškove i poboljšavajući performance. Trajnost gorivih ćelija se udvostručila, a potreba za platinom smanjena je za 80% od 2005.. U pogonu je 4.000 kamiona s gorivim ćelijama, a nekoliko velikih proizvođača automobila predviđa da bi automobili s gorivim ćelijama mogli postati komercijalni do 2017..
Ministarstvo energetike je prošle godine pokrenulo program javno-privatnog partnerstva H2USA, namijenjen razvoju infrastrukture za transport vodika, potrebnog za vozila sa gorivim ćelijama.
Niz inicijativa pokreću pojedine države, gradovi i mjesta. Npr. San Diego je instalirao 2,4 MW gorivih ćelija i koristi pročišćeni bioplin iz pročistača otpadnih voda.
Uz pomoć ministarstva energetike u istraživanju i razvoju, u posljednjih deset godina proizvođači u SAD su registrirali više od 450 patenata i razvili 40 novih komercijalnih tehnologija, a za 65 se očekuje da će dostići komercijalni nivo u slijedećih tri do pet godina.
Ako vas zanimaju novosti o automobilima koji koriste razna “alternativna” goriva (električni, hibridni, sa gorivim ćelijama idr.), ovo je stranica koja svakodnevno donosi obilje materijala:Green Car Reports
Osam jednostavnih stvari koje bi svatko trebao znati o električnim automobilima
Električni automobili čine danas još marginalni dio svjetskoga tržišta, ali uz brzi rast i velika očekivanja. Electric Car Sales Up 300% In 2013
U svijetu u prvih 11 mjeseci ove godine prodano oko 41.600 električnih automobila, što je povećanje za 300% u odnosu na 10.438 u istom razdoblju lani, te oko 44.000 električno-klasičnih hibrida, što je povećanje za 31%. Od čisto električnih automobila, prodalo se više 20.000 modela Nissan Leaf (prošle godine 8.330) i 16.150 Tesla Model S (prošle godine 860).
Electric Vehicles: 10 Predictions for 2014
Tvrtka za savjetovanje o globalnom tržištu “Navigant Research” objavila je predviđanja tržišnih kretanja za industriju električnih automobila do kraja 2014.. Za razliku od njihovih komercijalnih izvještaja, ovaj možete pročitati besplatno. Predviđaju dalji brz rast tržišta i niz utjecaja. Objavili su pak i predviđanje razvoja do 2022.: Electric Vehicle Market Forecasts. Predviđaju da će te godine cestama u svijetu voziti 35 milijuna električnih automobila, uključujući hibride. Uz visoke cijene nafte, gledajući uštede tijekom životnoga vijeka, električna vozila su već danas ekonomski kompetetivna vozilima s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. (Cjeloviti izvještaj možete pročitati uz skromnu cijenu od 3.200 USD.)
Jedna zanimljiva analiza o ekološkom značaju električnih automobila: Electric Cars and Climate. (Također ima zanimljivih komentara uz članak.) Električne automobile se smatra čistom tehnologijom, jer direktno ne onečišćuju zrak, a očekuje se da će se dodatna električna energija dobivati iz obnovljivih izvora (a pritom smanjivati potrošnja na drugim područjima zahvaljujući mjerama racionalne potrošnje!), pa će se time znatno smanjiti negativni utjecaji na okoliš. S druge strane, bolji javni prijevoz, bicikli i pješačenje svakako donose i veći napredak s ekologističkog gledišta.
Vrlo zanimljiv trend u u SAD (gdje se automobilima putuje dvaput više nego u Europi i to automobilima koji više troše): između 2005. i 2012. broj kilometara, pređen automobilom tijekom godine po stanovniku, pao je za 8%. Još zanimljivije, trend nose mladi: u razdoblju 2000.-2009.. Amerikanci stari 16-34 godine smanjili su svoja putovanja autom čak za 23%, a povećali biciklom za 24%, pješačenjem 16% i javnim prijevozom 40%.
Autor, Lidsey Wilson, zaključuje da unatoč nekim rezervama koje treba imati na umu elektrifikacija osobnih automobila jest pozitivan trend za klimu i okoliš općenito.
Kalifornija je u SAD lider u putu ka čistoj i održivoj energetici, s tradicijom takve strategije već 30-ak godina. Pokrajina Santa Clara donijela je odredbu da svaka novoizgrađena zgrada mora imati ugrađene električne žice koje omogućavaju priključak punionice električnih automobila. Malo ranije, istu odluku donio je grad Palo Alto.
Ima i u hrvatskoj entuzijasta. U okviru reportaže o osnivanju energetske zadruge otoka Krka, čitamo i slijedeće: »67-godišnji umirovljeni svećenik Nikola Radić instalirao je na svojem imanju dva solarna sustava, koji snabdjevaju kućanstvo, solarni bicikl i solarni automobil. Nisu u sustavu poticaja. “Kada radite kupaonicu, ne pitate za povrat investicije već je radite zato što vam poboljšava kvalitetu života. Tako bi trebalo biti i sa solarnom energijom”, kaže Radić.«
Gore je spomenuta kompanija “Tesla Motors” i pomoć koju je dobila od američke federalne vlade. Osnovana 2003, kompanija se financirala iz privatnih izvora i na tržište plasirala svoj modele Roadstar i razvila model S. Godine 2010, dobili su zajam od saveznog ministarstva energetike (Department of Energy) SAD, u okviru “Advanced Technology Vehicle Manufacturing program” od 451,8 milijuna USD za istraživanje. U svibnju su objavili da su cijeli zajam isplatili – devet godina prije roka! Deset godina intenzivno ulažu u inovacije i marketing, gradeći postepeno kultni status među krugom poklonika, a zatim šireći taj krug. Proizvodili su isprva poluzanatski, nekoliko desetaka, pa nekoliko stotina automobila godišnje. Sada su došli do 1.500 mjesečno i u prvom kvartalu 2013. su, prvi put otkad postoje, iskazali profit. Poznati “Consumer Reports” objavio je da u njihovom testiranju Model S dobiva 99 od 100 mogućih bodova. Kažu da su vrlo blizu da ga proglase najboljim automobilom u 80 godina otkad prate tržište. Planiraju dalje širenje, nove modele i pad cijena.
Video o mogućim daljim unapređenjima Modela S: The Tesla Model S Has A Secret Menu!.
Ovo je promotivni film jednog entuzijasta: Video: One man’s homage to Tesla, and solar-powered driving.
Nema komentara:
Objavi komentar